Sondaj Gartner: 55% dintre organizatii sunt in faza de testare sau productie a Inteligentei Artificiale Generative
Peste jumatate dintre organizatii au crescut investitiile in inteligenta artificiala generativa in ultimele 10 luni
Intr-un studiu recent realizat de Gartner, Inc. la care au participat peste 1400 de lideri executivi, 45% au raportat ca se afla in faza de testare a inteligentei artificiale generative, iar alti 10% au implementat solutii de inteligenta artificiala generativa in productie. Aceasta reprezinta o crestere semnificativa fata de sondajul Gartner efectuat in martie si aprilie 2023, in care doar 15% dintre respondenti se aflau in faza de testare a inteligentei artificiale generative si 4% erau in productie.
“Organizatiile nu doar discuta despre inteligenta artificiala generativa – ei investesc timp, bani si resurse pentru a o dezvolta si a obtine rezultate in afaceri”, a declarat Frances Karamouzis, Distinguished VP Analyst la Gartner, completand: “De fapt, 55% dintre organizatii au raportat ca au crescut investitiile in inteligenta artificiala generativa de la momentul in care a devenit publica acum zece luni. Inteligenta artificiala generativa este acum pe agenda directorilor executivi si a consiliilor de administratie, deoarece acestia incearca sa profite de potentialul transformator al acestei tehnologii.”
Sondajul a inclus 1419 respondenti care au participat la un webinar Gartner in septembrie 2023, discutand costurile si riscurile intreprinderilor legate de inteligenta artificiala generativa. Rezultatele acestui sondaj nu reprezinta descoperiri globale sau valabile pentru intreaga piata.
Executivii considera ca investitiile in inteligenta artificiala generativa merita riscul
78% dintre respondenti cred ca beneficiile inteligentei artificiale generative depasesc riscurile, respectiv acum sunt mai multi decat cei 68% care au avut aceasta opinie in sondajul anterior.
“Executivii adopta o pozitie mai curajoasa in ceea ce priveste inteligenta artificiala generativa pe masura ce vad modurile profunde in care aceasta poate stimula inovatia, optimizarea si perturbarea. Liderii din domeniul afacerilor si IT inteleg ca abordarea «asteptam si vedem» este mai riscanta decat investitia”, a spus Karamouzis.
Investitiile in Inteligenta Artificiala Generativa se extind pe mai multe functiuni de business
Sondajul a aratat ca 45% dintre intreprinderi isi extind investitiile in inteligenta artificiala generativa pe mai multe functiuni de business, dintre care 22% se extind pe mai mult de trei domenii diferite. Dezvoltarea de software este aria de business cu cea mai mare rata de adoptare sau cu investitii in inteligenta artificiala generativa, urmata indeaproape de marketing si servicii pentru clienti (vezi Fig. 1).
Figura 1. Investitia in Inteligenta Artificiala Generativa pe Functii de Afaceri
Sursa: Gartner (octombrie 2023)
Initiativele de crestere au fost mentionate ca principala preocupare de business a investitiilor in inteligenta artificiala generativa de catre 30% dintre respondenti, urmate de optimizarea costurilor (26%) si experienta clientilor/ retentia lor (24%).
“Multe organizatii si-au inceput calatoria lor in domeniul inteligentei artificiale cu o supraspecializare in optimizarea costurilor si eficienta”, a spus Karamouzis, mentionand: “Companiile inteligente au depasit aceasta faza si au orientat initiativele spre eficacitate, valoare cuantificabila si agilitate in produse si servicii. Acest lucru asigura vizibilitate, incredere si sinergie intre partile interesate si, cel mai important, aliniere cu rezultatele de afaceri.”
Clientii Gartner pot citi mai multe in raportul “Executive Pulse: GenAI Initiatives Take Shape Across the Enterprise.”